Четвер
25.04.2024
07:08
Форма входу
Категорії розділу
Розробки уроків [13]
Презентації [5]
Нормативні документи [0]
Позакласні заходи [3]
Олімпіади [2]
Статті [1]
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 2
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
МО вчителів природничо-математичних дисциплін
Головна » Файли » Розробки уроків

урок "Зміна клімату"
07.10.2014, 06:56

                                             Урок  «Зміна клімату»

  Мета уроку:

-  розширити знання учнів з проблеми змін клімату, можливих  наслідків для країни, регіону;

- розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, здібності;

- формувати самоосвітні інформаційні і творчі компетентності учнів   в процесі уроку;

- виховувати потребу в знаннях, прагнення до успіху, виховувати екологічне мислення.

                                           Хід уроку.

Вступне слово вчителя

  • Добрий день, діти! Сьогодні  наш урок буде проходити у вигляді конференції, на якій нам потрібно буде обговорити дуже актуальні питання як для нашої держави так і всього світу.

Зараз ви переглянети відео сюжет з якого спробуйте визначити про що піде мова на уроці. (перегляд відео)

  • Як ви гадаєте, яка тема нашого уроку? (записується тема уроку на дошці)
  • Сьогодні ми повинні розібратися що таке потепління клімату, які його причини, та наслідки. А також визначити можливі шляхи вирішення цієї проблеми.
  • Діти, які асоціації у вас зі словосполученням глобальне потепління клімату? (свої асоціації діти пишуть на дошці під словами Глобальне потепління)

Глоба́льне потеплі́ння (англ. Global warming) — прогресуюче поступове підвищення температури поверхні Землі, що пов'язується з парниковим ефектом і призводить до зміни клімату у глобальних масштабах.

Існує така думка, що з глобальним потеплінням в світі стане лише тепліше. Але насправді на нас чекають зміни клімату, які тягнуть за собою такі екстремальні природні явища, як посухи, повені, сильні урагани, затоплення прибережних районів і поселень, аномальні температури.  Саме це ми можемо спостерігати вже сьогодні.

                Слово експертам –метеорологам.

             Виступ екологів

Спостереження за останні десять років доводять що екстремальні погодні явища істотно відрізняються за потужністю і тривалістю від історичних середніх…

Серпень 2005 ураган Катріна затопив Новий Орлеан. Тиск у центрі Катріни знизився до        902 гПа, а швидкість вітру сягнула  268 км/г, що відповідає урагану п’ятої категорії. На відновлення міста потрібно 25 років.

У березні 2004 року зявився перший в історії ураган над південною Атлантикою.

Розташований на Алясці Національний парк Глейшмер зникає на очах. Кількість льодовиків, що в ньому знаходиться, зменшилась зі 150 у 1850 році до 27 на сьогодні. До 2030 року  в парку не залишиться льодовиків.

27 квітня 2010 року в Атланті торнадо пошкодив десятки та зруйнував більше десяти будинків.

20 листопада 2010 року в Венесуєлі загинуло 29 людей через повені і зсуви грунтів, спричинені грозовими дощами і штормовими вітрами. Тисячі людей покинули свої будинки, припинили роботу нафтодобувні об’єкти.

Літо 2010 повязане з надзвичайними погодними явищами в Росії, Пакистані, Україні, Європі, Китаї, Арктиці. Протягом  декількох тижнів центральна Росія була в лещатах спеки, що стала причиною більш ніж 500 лісових пожеж. Москва була вкрита димом. Існувала загроза ядерним обєктам.

Прихід осені в 2013 році супроводжується стихійними лихами і у світі, і в Україні. Тільки з початку вересня жертвами повеней, тайфунів, зсувів і злив стали кількасот тисяч людей. Найбільше збитків негода завдала Таїланду, Китаю та Філіппінам. Там лютував тайфун "Усагі". Його назва з китайської перекладається, як “кролик”.   Повені в Таїланді завдали збитків близько 604 тисячам жителів цієї країни і стали причиною загибелі чотирьох людей. Загалом постраждали 4025 сіл у 21 провінції країни. Було проведено евакуацію населення з кількох районів Таїланду.  Потужні зливи на Одещені  привели до затоплення сотні будинків, зруйнована залізниця, мости, дороги. Протягом доби випала річна норма опадів, більше 300 мм.

                     Вчитель

  -  Зміна клімату загрожує здоров'ю людини. Слово надається лікарям.

                 Виступ лікарів

      Надмірні спека або холод можуть призводити до потенційно смертельних хвороб, таких як тепловий удар або гіпотермія, а також підвищувати смертність від серцевих і респіраторних захворювань.

              Застій атмосфери може сприяти утриманню в містах теплого повітря і забруднюючих атмосферу речовин, що призводить до утворення смогу, який сильно впливає на здоров'я людей .

       Все більш нестійкі моделі випадання опадів, ймовірно, поставлять під загрозу забезпечення запасів прісної води, підвищивши ризик розвитку хвороб, що передаються через воду.

        Підвищення температури і нестійке випадання опадів, ймовірно, потягнуть за собою скорочення виробництва основних харчових продуктів у багатьох бідних районах, що підвищить ризик голоду.

        Підвищення рівня моря збільшує ризик прибережних повеней і може призвести до міграцій населення. В даний час більше половини населення світу живе в межах 60 км від моря. Одними з найбільш вразливих районів є дельта Нілу в Єгипті, дельта Гангу і Брахмапутри в Бангладеш і багато невеликих островів, таких як Мальдіви, Маршаллові острови і Тувалу.

        Кліматичні зміни, ймовірно, призведуть до того, що сезони передачі головних трансмісивних хвороб стануть більш тривалими, а географічні межі їх розповсюдження зміняться, що потенційно сприятиме появі цих хвороб в районах, які не мають популяційного імунітету і /або сильної інфраструктури громадського охорони здоров'я.

 

 Вчитель  

 - Зміна клімату, що призводить до  підвищення температури,  матиме  дуже  небезпечні наслідки для світу та України.  Слово міжнародним експертам.

  Виступ експертів

Багаторічний моніторинг виявив підвищення середньорічної температури на 0,6 градуси (океанічні води – на 0,3 градуси).  Т енденція: наступне століття – підвищення на 2-5 градусів . Наслідки: зміна циркуляції вітрів, перерозподіл опадів, зміна рівня моря, зміна напрямів морських течій, зміна розташування природних зон. Результат – зміна життєдіяльності людей. Потепління супроводжується скороченням площі полярних льодів, відступом вічної мерзлоти у більш високі широти, просуванням до півночі межі лісу, тундри та інших змін природних умов, що залежать від клімату. Зростає  частота посух в Європі, Азії, Північній Америці.

     Глобальне потепління може викликати непередбачені зміни в довкіллі, негативно вплинути на соціально-економічний розвиток багатьох країн (насамперед тих, які розвиваються). Проблеми приморських країн. Зросте ерозія ґрунтів, зміниться врожайність і якісний склад сільськогосподарських культур, виникне проблема голоду, питної води. Частіше будуть посухи, повені, урагани. В енергетичному секторі – найбільш уразлива гідроенергетика.  Глобальне потепління – зсув кліматичних поясів на північ. Поширення тропічних і субтропічних комах, а з ними – хвороби (малярія, лихоманка і т.п.). Погіршення якості повітря – зростає кількість захворювань дихальної, серцево-судинної системи. Вплив зміни клімату на здоров’я людей – найбільш відчутний в регіонах із слабкою економікою (Азія, Африка…). Зросте кількість екологічних біженців.

                                   Наслідки глобального потепління для України.

 Зима теплішає, літо – більш вологе. Періоди міжсезоння довші. Характерні раптові, різкі щотижневі зміни погоди. Вплив глобального потепління на сільське господарство: напруження у підготовці агротехніки, уточнення оптимальних строків сівби ранніх культур, зростає період дозрівання теплолюбивих культур. Погодні і природні аномалії та явища – надзвичайні ситуації: руйнівні паводки, смерчі, шквали, град, зледеніння (Карпатський регіон, Волинь, Одещина). Лісові пожежі, пожежі на торфовищах. Зростають площі підтоплення (Рівненська, Волинська, Житомирська області). Проблеми з підтопленням в індустріальних районах Донбасу, Придніпров’я. засолення ґрунтів на півдні. Розмноження мишей. Розповсюдження різноманітних вірусів. Скорочення тривалості життя.

Вчитель      - Як ви зрозуміли, глобальне потепління викликає зміну клімату в масштабах всієї планети та має негативні наслідки, небезпечне для здоров'я людини.   Глобальне потепління пов’язане з діяльністю людини та її впливом на атмосферу. Які діяльність людини впливає на атмосферу?  Слово експертам – хімікам.

Виступ хіміків

Останнім часом повітря вміщує велику кількість шкідливих домішок. Вони потрапляють в атмосферу з труб промислових підприємств. Сильно отруюють повітря вихлопні гази численних автомобілів. Якщо такі гази скупчуються у повітрі і змішуються із краплинами туману, то утворюється смог. Цей отруйний туман стелиться землею на рівні органів дихання людини, що є особливо небезпечним. Часто смог виникає у великих містах. Наприклад, у столиці Японії Токіо, де повітря надзвичайно забруднене, поліцейські та регулювальники вуличного руху користуються протигазами або спеціальними кисневими установками.

Дуже небезпечним є забруднення повітря такими хімічними речовинами, як сполуки сірки й азоту. Сполучаючись з водяною парою, вони повертаються на землю у вигляді кислотних дощів. Такі дощі випадають іноді за тисячі кілометрів від місця свого утворення. Вони шкодять здоров’ю людей, забруднюють ґрунти, від них висихають ліси.

Деякі вчені вважають, що зростаюче забруднення атмосфери хімічними речовинами руйнує тонкий озоновий шар. У ньому утворюються своєрідні «діри». Найбільша озонова «діра» виявлена над Антарктидою. Це небезпечно для всього живого на Землі.

Здійснюючи вплив на атмосферу, людина здатна спричинити і зміни клімату. Так, для своїх потреб люди спалюють мільйони тонн різних видів палива (вугілля, природного газу та ін.). При цьому в атмосферу виділяється вуглекислий газ. Його кількість поступово збільшується. І він починає діяти як парник: до Землі пропускає сонячне проміння, яке нагріває поверхню, а тепло від земної поверхні – «не випускає», перешкоджаючи його розсіюванню у космосі. Це і призводить до підвищення температури повітря на Землі. Вуглекислий газ  є найбільш важливим парниковим газом. За останні 100 років його концентрація збільшилася на 40%, що є найбільшим рівнем за останні 650 тис. років

 

Вчитель   

 - Проблеми глобального потепління країни намагаються розв’язати разом.  Слово журналісту.

             Виступ журналіста

Під Кіотським протоколом – міжнародною угодою про обмеження викидів в атмосферу шкідливих газів – на сьогодні підписалася 191 країна. 15 березня 1999 року Україна підписала Кіотський протокол, який передбачає певні зобов’язання з боку нашої держави. Умови протоколу виявилися дуже м’якими для України оскільки не вимагають зменшення викидів парникових газів, а навіть дозволяють їх збільшення до рівня 1990 року.  Україна ратифікувала Кіотський протокол 2004 року. У рамках документа Україна зобов’язується впродовж 2008-2012 років скоротити викиди вуглекислого газу на 20 відсотків у порівнянні з 1990-м роком. Україна скоротила кількість викидів парникових газів на 8 мільярдів тонн.

 23 – 26 вересня 2013 року у Стокгольмі наукові представники з понад 195 країн світу розглянуть та підпишуть П’ятий звіт про стан глобальної зміни клімату, підготовлений Міжурядовою Групою Експертів зі Зміни Клімату (МГЕЗК). Оскільки МГЕЗК є міжурядовою організацією, чорнові варіанти її звітів переглядають та коментують не лише фахові експерти, а й представники урядів. Таким чином вони засвідчують свою згоду з науковими висновками та готовність до активних дій на політичному рівні для попередження негативних наслідків зміни клімату. Україну на цьому з’їзді представлятиме Світлана Краковська, кандидат фізико-математичних наук Українського гідрометеорологічного інституту МНС та НАН України.  Одним з найважливіших висновків П’ятого звіту є те, що вчені більше, ніж коли-небудь впевнені в тому, що саме діяльність людини є найбільш визначальним фактором зміни клімату, починаючи з 1951 року.

 Вчитель

   - Головна причина змін клімату – збільшення вуглекислого газу в атмосфері, який викидається в повітря при спалюванні  любого типу пального. Отже людство повинне зробити все можливе, щоб знизити кількість викидів вуглекислого газу.    Це можливо тільки за умови заміни традиційного пального та традиційних джерел енергії на альтернативні.

  • Які альтернативні джерела енергії вам відомі, та що вам відомо про їх застосування?

(вітрова енергія, енергія сонячного світла, геотермальна енергія, енергія біомаси)

 

Геотермальну енергію вже давно використовують для гарячого тепло – і водопостачання, а також для спорудження ГеотЕС. Найбільші перспективи для її застосування мають країни, на території яких розташовані сейсмічно активні зони – Ісландія, Італія, Угорщина, Росія,США, Японія, Філіппіни,  Нова Зеландія. Так в Ісландії 85% населення мешкає в будинках, що обігріваються термальними водами.

Вже широко використовується вітрова енергетика. Є досвіт використання такої енергії і в нашій країні. Достатньо потужні вітрові електростанції (ВЕС) збудовані на морських узбережжях: Новоазовська, Чорноморська, Донузлавська, Асканійська.

Дуже актуальними є питання отримання «біопального». Останні декілька років вчені-аграрії доводять, що насіння олійних культур можна і треба використовувати для отримання біопального. Цей вид пального, який буде екологічно чистим, можна отримувати з насіння соняшника, рапсу, кукурудзи. Це пальне під час спалювання майже не викидає в атмосферу шкідливих газів.

  Застосування сонячної енергії для теплопостачання і сонячних електростанцій (СЕС) має найбільші перспективи в країнах аридного поясу.  Досвіт використання сонячної енергії є в Германії. Так на заводі Speyer дах ангару для автомобілів та складу матеріалів зверху вкритий сонячною батареєю, яка приносить підприємству 45000 Кв/г на рік. В місті Некарсульмі сонячна батарея дає 370 Мв/г на рік. Сонячні батареї можна використовувати для автомашин, і такі автомобілі будуть екологічно чистими. За ними майбутнє. Наша держава отримує багато сонячного світла, особливо в південних районах, тому доцільно було б застосування сонячних батарей

Від розв'язку  проблеми глобального потепління не може стояти осторонь  ні одна держава, ця справа стосується кожного з нас. Пропоную вам розділитися на дві групи та запропонувати практичні рекомендації   щодо подолання проблеми зміни клімату. Перша група  розробляє рекомендації на рівні країни та регіону, друга – на рівні школи, родини.

 

                              Очікувані результати роботи груп.

Рекомендації на рівні країни – зменшення викидів парникових газів ,  зменшення вирубки лісів , лісонасадження,  впровадження нових енергозберігаючих технологій;  підвищення ефективності використання енергоресурсів;  широке використання альтернативних джерел енергії;  переробка вторинної сировини (макулатура, скло, пластик) і твердих побутових відходів .

Рекомендації на рівні школи, родини -   вибирайте прилади, які споживають менше електроенергії,    вимикайте світло, коли виходите з кімнат       Використовуйте праску з терморегулятором – це зменшить споживання електроенергії на 5%. Парові праски дадуть можливість зменшити споживання енергії на 10%.   Регулярно користуйтеся велосипедом – це найбільш екологічний вид транспорту.    Замініть усі лампочки на енергозберігаючі.    Встановіть герметичні двері та вікна.     Посадіть дерево . Одне дерево поглине одну тону двоокису вуглецю за період свого існування. Тінь від дерев також може знизити ваш рахунок за кондиціювання повітря від 10 до 15%.

Вчитель

  • Як бачимо, кожна людина може внести свій внесок у подолання  світової екологічної кризи.  Гадаю, ви також будете дотримуватись цих рекомендацій.

 

Заключне слово вчителя.

 - Зрозумілі шляхи, що дозволяють людям уникнути екологічного тупика свого розвитку. Але знадобляться десятиліття для повсюдного втілення цих шляхів у життя. Заповідь, якою повинні керуватися люди, добре висловлена в казці Антуана де Сент-Екзюпері «Маленький принц»: «Є таке правило: прокинувся вранці, умився, опорядився — і відразу приведи до ладу свою планету».

Дякую всім за увагу та роботу на уроці.

До побачення!

Категорія: Розробки уроків | Додав: natasha
Переглядів: 1302 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]