Понеділок
10.12.2018
10:53
Форма входу
Категорії розділу
Розробки уроків [7]
Позакласні заходи [2]
Олімпіади [0]
Нормативні документи [2]
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 2
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
МО вчителів природничо-математичних дисциплін
Головна » Статті » Розробки уроків

розробка уроку біології 9 клас з теми "Фотосинтез"

Біологія 9 клас Тема: Фотосинтез. Значення фотосинтезу.

Мета: Розглянути історію дослідження фотосинтезу, сформувати знання про механізми світлової та темнової фаз фотосинтезу; поглибити знання про структурно-функціональні особливості хлоропластів, значення фотосинтезу для розв’язання глобальних проблем людства, космічну роль зелених рослин на Землі; практичне значення фотосинтезу; розвивати вміння користуватися біологічною термінологією; вміння застосовувати набуті знання на практиці; встановлювати міжпредметні зв’язки, пізнавальну активність; виховувати в учнів любов до предмета, емоційно-ціннісне ставлення до природи, до себе, до людей, уміння встановлювати гармонійні стосунки з природою на основі поваги до життя, як найвищої цінності.

Обладнання: комп’ютер, мультимедійна презентація, таблиця «Фотосинтез».

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Перебіг уроку

  1. Орг. момент
  2. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда за питаннями.

1.Що таке метаболізм?- анаболізм? – катаболізм?

2. Які процеси відносимо до катаболізму?

3. Назвати речовини, які утворюються в результаті розщеплення білків, жирів, вуглеводів

4. Чому процеси дихання відносять до катаболізму?

5. Які процеси відносять до зовнішнього дихання?

6. Де відбувається внутрішне дихання? Його результат?

7. Назвіть етапи енергетичного обміну

8 Дати характеристику підготовчому етапу

9. Дати характеристику безкисневого етапу

10. Які етапи виділяють в кисневому окисленні речовин?

11. Скільки молекул АТФ утворюється в результаті енергетичного обміну?.

3. Мотивація навчальної діяльності учнів

Чи замислювались ви над тим, кому зобов’язані своїм життям всі організми на планеті Земля?

Чому не зменшується кількість кисню в атмосфері, який використовується для дихання всіх живих організмів?

К. А. Тімірязєв сказав: «Колись і десь на Землю упав промінь сонця, упав не на безплідний грунт, він упав на зелену билинку пшеничного паростка, або, краще сказати, на хлорофілове зерно. Вдарившись об нього, він погас, перестав бути світлом, але не зник… В тій чи іншій формі він увійшов в склад хліба, який для нас став їжею. Він перетворився в наші мязи, наші нерви… Цей промінь сонця зігріває нас, приводить у рух.» (слайд 2).

Експрес-опитування.

1. Про який процес іде мова?

2. Яке визначення цьому процесу ви можете дати?

3. Які умови необхідні для фотосинтезу?

4. В чому полягає космічна роль зелених рослин?

5. Кажуть, що вивчення фотосинтезу зможе допомогти вченим розв’язати глобальні проблеми людства. Як ви гадаєте, які проблеми?

Чи не перебільшуємо ми значення фотосинтезу? Щоб відповісти на це запитання потрібно добре вивчити цей процес.

4. Оголошення теми, мети уроку.

5. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу

Знайомство з фотосинтезом почнемо з того, що пригадаємо будову хлоропласту. (слайд 3)

Дуже цікава історія відкриття фотосинтезу (слайди 4-6) виступ учнів ( завдання отримали заздалегідь)

Ван Гельмонт. Я посадив гілку верби ( 2, 25 кг) у бочку з грунтом (90 кг). Упродовж 5 років доглядав за рослиною, поливав її дощовою водою. Через 5 років обережно витягнув деревце, очистив корені від грунту, зважив – 71.6 кг, а маса грунту становила 89,9 кг. Я зробив висновок – рослина живилася тільки водою.

Джозеф Прістлі. Я зацікавився, здавалося б, простим питанням: чому повітря в полі чи лісі завжди значно чистіше, ніж у місті? Мені спало на думку, що, можливо, рослини очищують повітря від шкідливих речовин, які виділяють люди під час дихання та пічні труби з димом. Я провів такий дослід: живу мишу помістив під скляний ковпак. Досить швидко вона померла. Тоді я помістив під такий самий ковпак іншу мишу, але разом з гілочкою м’яти. Упродовж багатьох днів миша залишалася живою. Я зробив висновок: усі рослини виділяють газ, потрібний для дихання тварин і людини, тобто кисень.

Ян Інгенгауз. Я проводив досліди з елодеєю. Мені вдалося зібрати газ, який рослини виділяють на світлі – кисень. Також я довів, що рослини при недостатньому освітленні кисень не виділяють.

К. А. Тімірязєв. Отже, ви прослухали розповіді про відкриття, зроблені під час вивчення фотосинтезу. Я обґрунтував усі ці дослідження та вперше висловив думку про космічну роль зелених рослин у колообігу речовин і перетворенні енергії. Згідно з цим положенням зелені рослини є посередниками між космосом та землею в процесах перетворення енергії. Вони вловлюють енергію сонця і перетворюють її в енергію утворення органічних речовин. Частина цієї енергії використовується самими рослинами, а частина надходить у інші організми з їжею. Крім того, за рахунок виділеного кисню утворюється озоновий шар, який поглинає шкідливі для всіх істот ультрафіолетові промені.

А зараз із історичного минулого ми уявно перенесемось у біохімічну лабораторію по вивченню процесу фотосинтезу. Працівники цієї лабораторії ознайомлять нас із результатами своїх досліджень і висвітлять наступні питання. Спочатку поговоримо про особливу зелену «начинку» хлоропластів-хлорофіл.

Встановив структуру хлорофілу німецький вчений Ханс Фішер 1940 р.

Хлорофіл подібний до зеленого пуголовка. У центрі молекули плоска квадратна «голова» (хлорофілін) і довгий хвіст (фітол). У центрі голови, ніби око циклопа, красується атом магнію. За хімічною природою хлорофіл це естер дикарбонової хлорофілінової кислоти з двома спиртами: метиловим і фітоловим. ( перегляд слайду7).Хлорофіл представлений у листку двома формами: хлорофілом «а», хлорофілом «в» Хлорофіл «а» відрізняється від хлорофілу «в» тільки наявністю двох зайвих атомів гідрогену і відсутністю одного атому оксисену.Під час Другої світової війни замість крові пораненим бійцям вливали препарати хлорофілу, тому що хлорофіл та гемоглобін мають подібну будову

А як використовує хлорофіл сонячне проміння? Чому Тімірязєв сказав, що: «Хлорофіл – це Прометей, який викрав вогонь з небес і подарував людям». Розглянемо світлову та темнову фази фотосинтезу.

Слайди 8-10

Фотосинтез відбувається у дві фази: світлова та темнова.

Світлова фаза відбувається в тилакоїдах хлоропластів на світлі. В цей час відбувається фатоліз води, утворення кисню, накопичення атомів Н, синтез АТФ.

В світловій фазі приймають участь дві фотосистеми. В кожній фотосистемі знаходиться реакційний центр з молекул хлорофілу. Фотосистема 1 сприймає промені довжиною 700 нм, а фотосистема 2 сприймає промені довжиною 680 нм. Фотосинтез починається з ФС 1. Фотон, потрапивши в молекулу хлорофілу, надає їй збудженого стану. В реакційному центрі під впливом світла електрон переходить в збуджений стан та відривається від хлорофілу. Молекули переносники переносять його на зовнішню мембрану тилакоїдів. В молекулі хлорофілу ФС 1 залишається дірка, що закривається електроном з ФС 2. ФС 2 улавлює промені з довжиною 680 нм, електрон переходить у збуджений стан та переноситься у ФС 1. Тепер у ФС 2 зявляється дірка, вона закривається електроном, що утворюються під час фатолізу води. Фатоліз води – це ферментативні рекції в результаті яких з води утворюється кисень, атоми Н та електрони. Електрон піде до ФС 2, кисень у атмосферу, Н пов'язується з НАДФ та переноситься на внутрішню мембрану.

У мембранах гран містяться молекули ферменту, який синтезує АТФ. Цей процес має назву фосфорилювання. АТФ утворюється, коли атоми Н проходять через мембрану ( як під час дихання). Енергія, що накопичується в АТФ, пізніше використовується для синтезу вуглеводів. Також електрони передаються особливій сполуці і разом з іонами гідрогену відновлюють її. Згадана сполука НАДФ.. Згодом НАДФН постачає гідроген, необхідний для синтезу глюкози.

Темнова фаза відбувається в стромі, не вимагає світла. Енергія накопичена у світловій фазі витрачається на синтез глюкози. Глюкоза утворюється з вуглекислого газу та атомів Н. Це велика кількість реакцій, що носять циклічний характер. Вони називаються циклом Кальвіну.

Робота з підручником Яке значення мала поява процесу фотосинтезу для планети ( стр 100)

6. Узагальнення та систематизація знань учнів.

1.Виконання тестових завдань

1. Де знаходиться хлорофіл у клітинах?

а) у цитоплазмі; б) у пластидах; в )у вакуолях;

2. Фотосинтез здійснюють:

а) водорості; б) залізобактерії; в) гриби;

3. Світлова фаза фотосинтезу здійснюється у:

а) тилакоїдах; б) цитоплазмі; в) стромі;

4. Темнова фаза фотосинтезу здійснюється у:

а) тилакоїдах; б) ядрі; в) стромі;

5. Джерелом О2 під час фотосинтезу є:

а) Н2О; б) С6 Н12 О6; в) СО2;

6. За своєю структурою хлорофіл найбільше подібний до:

а) актину; б ) дезоксирибозив в) гемоглобіну;

Задача

За добу людина масою 60кг споживає 430г кисню. Одна 25 річна тополя за 5 місяців вегетації поглинає 42кг СО2. Скільки таких дерев необхідно для забезпечення киснем однієї людини на рік?

Метод «Мікрофон». Поміркуйте, де можна застосувати знання про фотосинтез у повсякденному житті?

Домашнє завдання:

Опрацювати §18. Виконати в зошиті тести стр 103, дати письмову відповідь на питання 5, 6, 7 стр 103-104

  • підсумків. Оцінювання.
Категорія: Розробки уроків | Додав: natasha (20.03.2018)
Переглядів: 40 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]